منبرها

پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
منبرها
پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
موضوعات منبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

===================

ای راز نگهدار دل زار کجایی؟

وی برق مناجات شب تار کجایی؟

صحرای غمت پر شده از قافله عشق

ای قافله را قافله سالار کجایی؟

این باغ که آبش بود از خون شهیدان

گلهای وی آزرده شد از خار کجایی؟

میراث نبی دین خدا بود که بردند

ای وارث پیغمبر مختار کجایی؟

عالم همه کنعان و محبان تو یعقوب

ای یوسف رو کرده به بازار کجایی؟

هر کس غم خود میخورد و فکر کسی نیست

ای بر همگان یاور و غمخوار کجایی؟

گفتند و شنیدند و ندیدند و نجستند

اوصاف تو و روی تو ای یار کجایی؟

===================

تشرف:

شیخ هاشم ابن عبدالباقی از شیعیان سامرا است نقل میکند: در سن طفولیت همراه یکی از بچه های شیعه به سرداب مقدس رفتیم که نامه ها را از چاهی که در آنجا هست بیرون بیاوریم آنروز روز خلوتی بود وقتی از پله ها پایین رفتیم سید بزرگواری با پیراهن سفید و لباسهای سبز یکدست و عمامه و عبا و کفش سبز حضور داشتند به مجرد دیدار آن حضرت مهابت و جلالت آن ولی کردگار ، ترس عظیمی در دلمان افکند به رفیقم گفتم: فرار کن که این آقا صاحب الزمان است به سرعت برمیگشتیم که آن بزرگوار اظهار ملاطفت کردند و فرمودند: (ابنای انتم ما یخالف و غیرکم لا) فرزندانم اشکال ندارد شما بیایید دیگران نباید بیایند. من و رفیقم دویدیم در کفشداری پیرمردی از سنیان خوابیده بود صدایش زدیم که آقا در سرداب است . آن مرد برخاست و ما پشت سر او روانه شدیم وارد سرداب شدیم هرجا گشتیم اثری از حضرت ندیدیم.

ای آقایی که بچه های شیعیانت را فرزند خطاب میکنی ببین فرزندانت را سر میبرند و قطعه قطعه میکنند کی میشود که ظهور کنی و فرزندانت را نجات دهی؟ 

  (عبقری الحسان ، ص ۱۴۴)

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

==================== 

در میان همه ادیان و مذاهب تجاوز و تعدی به مال دیگران محکوم است و گناه محسوب میشود لذا برای تصرف اموال دیگران ضوابط و شرائطی را باید رعایت کرد و الا محکوم است .

قرآن کریم در آیه شریفه سوره نساء  یکی از شرائط تصرف در اموال دیگران را داد وستد و خرید و فروش عنوان میفرماید که آنهم میبایست با رضایت کامل هر طرفین باشد ، داد و ستدها باید بر مبنای رضایت کامل طرفین باشد نه اجبار و اکراه .

یا ایها الذین امنوا لا تأکلوا اموالکم بینکم باالباطل الا أن تکون تجارة عن تراض منکم ...

(سوره نساء ، آیه ۲۹)

ای کسانی که ایمان آوردید اموال یکدیگر را به باطل نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد و...

حضرت صادق علیه السلام هنگام تلاوت این آیه فرمودند: کسی که قرض بگیرد و بداند که نمیتواند پرداخت کند مال باطل خورده است.

(کافی ، ج ۵ ، ص ۹۵)

=================

اول تسویه حساب حق الناس بعد توبه

برخی از افراد اموال مردم را تصرف میکنند یا ضایع میکنند و توقع دارند با یک شب احیاء و یک شب جمعه و چند مرتبه العفو گفتن توبه پذیرفته شود در حالی که حق الناس به گردن آنهاست و شرط قبولی توبه تسویه حق الناس است

پیرمردی از نخع میگوید: به حضرت باقر (علیه السلام) عرض کردم: من از زمان حجاج تا امروز در بلاد اسلامی والی بودم آیا اگر توبه کنم پذیرفته است؟ حضرت سکوت کردند و به من پاسخی ندادند دوباره سئوال خود را تکرار کردم حضرت در جواب فرمودند: توبه به تنهایی موجب نجات تو نمیشود مگر آنکه حساب مردم را تسویه کنی و حق هر صاحب حقی را ادا کنی.

(کافی ، ج ۲ ، ص ۳۳۱)

عن شیخ من النخع قال: قلت لأبی جعفر علیه السلام: إنی لم أزل والیا منذ زمن الحجاج إلی یومی هذا ، فهل لی من توبه؟  قال: فسکت ، ثم أعدت علیه. فقال علیه السلام: لا حتی تؤدی إلی کل ذی حق حقه.

=================

آنقدر اموال مردم محترم است و باید در حفظ آن دقت کرد که در ادامه آیه شریفه فوق کنار قتل نفس و خون مسلمان ذکر شده است یعنی همانگونه که خون و جان مسلمان باید حفظ شود و احترام دارد اموال او نیز باید حفظ شود و کسی حق تجاوز به آنرا ندارد

یا ایها الذین امنوا لاتأکلوا اموالکم بینکم باالباطل الا ان تکون تجارة عن تراض منکم و لاتقتلوا انفسکم

قال رسول الله: (صلی الله علیه وآله وسلم) حرمة مال المسلم کحرمة دمه

(میزان الحکمة ج ۳)

================

مضرات خوردن مال حرام و حق الناس:

۱- عبادت با مال حرام بی پایه و اساس و سست است و خراب میشود.

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) العبادة مع اکل الحرام کاالبناء علی الرمل و قیل علی الماء.

عبادت با لقمه حرام مثل ساخت و ساز بر روی شن است در برخی روایات آمده مثل ساخت و ساز بر روی آب است.

(میزان الحکمه ج۳)

=======================

۲- بهشت بر حرام خوار حرام است.

قال رسول الله: (صلی الله علیه وآله وسلم)

 إن الله عزوجل حرم الجنة جسدا غذی بحرام     (میزان الحکمة ج ۳)

================

۳- لقمه حرام برکت از روزی را میبرد.

۴- لقمه حرام وضعیت اقتصادی انسان را تنگ میکند.

۵- حرام خوار را به خودش واگذار میکند.

قال رسول الله: (صلی الله علیه وآله وسلم) من غش أخاه المسلم

نزع الله برکة رزقه ، و افسد علیه معیشته و وکله الی نفسه

(وسائل الشیعة ج ۱۲ ، ص ۲۱۰ )

==================

۶- قیامت انسان حرام خوار بصورت خنزیر محشور میشود.

و أما الذین  علی صورت الخنازیر فأهل السحت

کسانی که به صورت خوک وارد محشر میشوند آنها اهل حرام اند.

(مجمع البیان ، ج ۱۰ ، ص ۹) و (نورالثقلین ، ج ۵ ، ص ۴۹۳)

================

داستان: احترام به حق الناس

شب عید بود ، میخواستم از یک مغازه آجیل فروشی در قزوین مقداری آجیل و شیرینی بخرم ، من چند دانه پسته و بادام برداشتم که بخورم ، یک دفعه شهید رجایی (دایی بنده ) مچ مرا گرفت و گفت: آقا یوسف گفتم: بله گفت: کار بدی میکنید . صاحب مغازه گفت: آقا عیبی نداره بگذارید بخورد نوش جان این رسم است. شهید رجایی گفت: این رسم  بدی است. بعد به من گفت: اگه فندق و بادام دوست داری از هر کدام بخر ولی به مال مردم ناخنک نزن چون حرام است صاحب مغازه هم خجالت میکشه بگوید دست نزن.

(سیره شهید رجایی ص ۴۵۶)

================

هفتصد نماز قبول فدای یک درهم حق الناس

روز قیامت بنده ای را به مکانی میاورند که همگان وی را ببینند پس ندا میکنند هر کس در گردن او حقی دارد اکنون میتواند بازستاند سخت ترین حالات انسان همین ا ست که کسی بیاید و ادعای تضییع حق خود را بنماید که در مقابل هر یک درهم ثواب هفتصد نماز قبول در گرفته و در نامه صاحب حق مینویسند.

(پندهای جاویدان ، محمد مهدی اشتهاردی ص ۲)

=================

توسل :السلام علیک یا اباعبدالله...

ای که به عشقت اسیر ، خیل بنی آدمند

سوختگان غمت ، با غم دل خرمند

هرکه غمت را خرید ، عشرت عالم فروخت

با خبران غمت ، بی خبر از عالمند

یوسف مصر بقاء ، در همه عالم تویی

در طلبت مرد و زن ، آمده با شیوند

تاج سر بوالبشر ، خاک شهیدان تو

کاین شهدا تا ابد ، فخر بنی آدمند

خاک سر کوی تو ، زنده کند مرده را

زآنکه شهیدان تو جمله مسیحا دمند

 ببینید لقمه حرام کار انسان را به کجا میکشاند که مانند حیوان میشود و قساوت قلب پیدا میکند به صغیر و کبیر رحم نمیکند امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمود: ملئت بطونکم من الحرام .

یعنی شکمهای شما از حرام پر شده است.

مرحوم شیخ جعفر شوشتری در خصائص الحسینیه نقل میکند وقتی امام حسین علیه السلام علی اصغرش را مقابل لشکر آورد فرمود: ببینید علی تلظی میکند . معمولا وقتی ماهی را از آب میگیرند کنار آب می اندازند سه حالت پیدا میکند حالت اول : خودش را بالا و پایین می اندازد . حالت دوم : بدنش را تکان میدهد. در این دو حالت اگر به دادش برسی زنده میشود اما حالت سوم: لبها را بازو بسته میکند در این حالت اگر به آب هم بیندازید زنده نمیشود فرمود: مردم ببینید دارد اصفرم تلظی میکند مردم اگر آبش بدهید میمیرد آبش هم ندهید میمیرد . اما جواب امام حسین علیه السلام را با تیر سه شعبه دادند .          الا لعنت الله علی القوم الظالمین