منبرها

پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
منبرها
پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
موضوعات منبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

=================

دنیای با حضور تو دنیای دیگریست

روز طلوع سبز تو فردای دیگریست

با هر غروب جمعه دلم زار میزند

چشم انتظار جمعه زیبای دیگریست

با یادت ای مسافر شبگرد کربلا

اینجا نشسته ام دل من جای دیگریست

==================

بحث امروز به دو مطلب اشاره میکنیم:

مطلب اول : دلائل نزدیک شدن حضرت رضا علیه السلام به دربار مأمون.

مطلب دوم : فوائد زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام

================

مطلب اول:

یکی از مباحث مهم تاریخی در زندگی امام هشتم علیه السلام در ارتباط دلیل نزدیک شدن حضرت رضا به دربار یکی از سلاطین است که برخی با زبان اعتراض بیان مینمایند که چرا امام علیه السلام ولایتعهدی را پذیرفتند؟

 ما در این بحث به ۵ دلیل آن اشاره مینماییم :

۱- آن حضرت مجبور بود و پیش بینی میشد اگر نپذیرند قبل از اینکه جامعه اسلامی از وجود امام استفاده و بهره ببرد او را به شهادت برسانند

۲- سفر امام علیه السلام از مدینه تا خراسان دارای فوائد فرهنگی و سیاسی و اجتماعی برای گسترش و تحکیم تشییع بود و از عوامل مهم تشییع ایرانیان سفر امام به ایران بود که این امر را حکومت جور پیش بینی نکرده بود .

۳- مأمون خود را شیعه میدانست و مجالس مناظره تشکیل میداد و  بیانات حضرت در آن مجالس  با علمای بلاد موجب تثبیت عقائد شیعه دوازده امامی شد که ناخواسته حاکم وقت با دست خود موجبات گسترش عقائد شیعه را فراهم مینمود.

۴- گرچه مأمون از امام رضا علیه السلام میخواست به نفع اهداف شوم خود استفاده کند ولی شیوه زندگی حضرت در خراسان نقشه های او را خنثی مینمود و بیشتر موجبات زیاد شدن معرفت مردم نسبت به امام زمانشان میشد.

۵- حوادث و معجزاتی که در مسیر راه مدینه تا خراسان از حضرت دیدند پایگاه مردمی حضرت را چند برابر کرد و مخالفان را رسوا نمود اصلا ابراز ناخوشنودی حضرت از پذیرفتن ولایتعهدی در کل سفر موجب شناخت مردم نسبت به حکومت جور و مقام امام زمانشان شد یعنی مأمون ناخواسته امام را به مردم معرفی کرد و مردم را با معجزات و کرامات و فضائل حضرت آشنا نمود. 

----------------------------------

پاسخ حضرت رضا علیه السلام به معترضان پذیرش ولایتعهدی:

۱- از حضرت سئوال کردند چرا ولایتعهدی را پذیرفتید ؟ حضرت فرمود: عزیز مصر مشرک بود حضرت یوسف پیامبر خدا بود یوسف از عزیز مصر درخواست کرد که او را رئیس دارایی کشور کند و یوسف پذیرفت در صورتی که مأمون مسلمان است و من نیز وصی هستم.

۲- در پاسخی دیگر فرمودند: خدا میداند مرا بین قبول و قتل مجبور ساختند قبول را بر قتل ترجیح دادم آیا یوسف پیامبر خدا نبود او هنگام ضرورت رئیس دارایی کشور مصر گردید اضطرار و اجبار مرا بر آن داشت

۳- شخصی دیگر سئوال کرد چرا پذیرفتید ؟ حضرت فرمود : همان چیز که موجب شد جدم علی علیه السلام به شورای شش نفری عمربن خطاب وارد گردید.

======================

مطلب دوم : فوائد زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام :

۱- زیارت قبر امام علیه السلام مانند زیارت خود رسول الله است:

قال الکاظم علیه السلام:

 ان ابنی علیا مقتول بالسم ظلما و مدفون الی جنب هارون بطوس ، من زاره کمن زار رسول الله

(عیون اخبارالرضا ج۲ ص۲۶۰ )

------------------------------

۲- با زیارت امام رضا علیه السلام خداوند متعال تمام گناهان زائر را میبخشد:

قال علی علیه السلام :

 سیقتل رجل من ولدی بارض  خراسان بالسم ظلما ، اسمه اسمی ، و اسم ابیه اسم ابن عمران موسی ، الا فمن زاره فی غربته ، غفرالله تعالی ذنوبه.

( عیون اخبارالرضا ج ۲ ص ۲۵۹ )

--------------------------

۳- زیارت آنحضرت موجب شفاعت روز قیامت میگردد:

قال الرضا علیه السلام :

 ما زارنی احد من اولیائی عارفا بحقی الا تشفعت له یوم القیامه

(وسائل ج ۱۰ ص ۴۳۴)

--------------------------

۴- زیارت آنحضرت موجب ایمنی از آتش در روز قیامت میگردد:

قال الباقر علیه السلام :

 ان بین جبلی طوس قبضة قبضت من الجنة ، من دخلها کان آمنا یوم القیامة من النار

(التهذیب ج ۵ ص ۱۰۹)

---------------------------

۵- زیارت آنحضرت موجب وجوب بهشت بر زائر میگردد:

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم:

ستدفن بضعة منی بارض خرسان ، لایزورها مؤمن الا اوجب الله عزوجل له الجنة و حرم جسده علی النار

(عیون اخبارالرضا ج۲ ص ۶۲۸)

--------------------------

۶- زیارت نمودن حضرت رضا علیه السلام موجب سرکشی امام در سه مکان و نجات زائرش میگردد:

قال الرضا علیه السلام :

 من زارنی علی بعد داری اتیته یوم القیامة فی ثلاث مواطن ،حتی اخلصه من اهوالها اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا و عند الطراط و عند المیزان

(وسائل ج۱۰ ص ۴۳۳ )

وقتی کتاب عمل دست زائر میدهند و بر صراط معطل مانده و وقتی در دادگاه میزان اعمالش محاسبه میگردد.