منبرها

پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
منبرها
پایگاه تخصصی منبرها ،منابع منبر را به مبلغان ارائه می کند.
موضوعات منبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجـة ابن الحسن ...

------------------------------------------

دلم از خردسالی با علی بود

سخن ناگفته ذکرم یا علی بود

چو از اول گِلم را می سرشتند

به آن گِل نام مولا را نوشتند

ولای مرتضی بود و گِل من 

علی بود و علی بود دل من

سرم در هر قدم خاک رهش باد

که مادر یاعلی گفت و مرا زاد

چو پا در عالم خاکی نهادم

برون آمد خروشی با نهادم

سراپای وجودم با علی بود

خروشم بانگ یا مولا علی بود ... 

 ( حاج غلامرضا سازگار)

-----------------------------------------------

الحمد لله الذی جعلنا من من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین

علیه السلام

در این بحث این موضوع را مطرح میکنیم که آیا در پرونده روز هجدهم ذی الحجة فقط واقعه بازگشت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از مراسم حج و توقف در وادی غدیر خم بود یا نه ؟

پاسخ این مطلب را در این سخنرانی عرض میکنیم .

ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام فقط در این روز بر مردم در منطقه غدیر عرضه نشد بلکه در روز غدیر ولایت آقا بر همه عوالم خلقت نازل شده است .

در ذیل آیه 72 سوره مبارکه احزاب  اقوالی را بیان میکنیم و سپس از بیان نورانی حضرت رضا علیه السلام استفاده کنم:

آیه شریفه این است:

انا عرضنا الأمانة علی السماوات و الأرض ...

ا

مفسرین در تفسیر امانت مذکور در آیه، اقوال مختلفى دارند.

 بعضى گفته اند: (مراد از آن تکلیف است، که اطاعت آن باعث مى شود بنده خدا داخل بهشت شود، و مخالفتش باعث مى شود داخل جهنم شود، و مراد از عرض تکلیف بر آسمانها و زمین و جبال، سنجیدن آن با استعداد آنهاست، و مراد از امتناع آسمانها و زمین و جبال، از حمل تکلیف، و اشفاقشان از آن، عبارت است از استعداد نداشتن براى پذیرفتن آن و مراد از حمل انسان آن تکلیف را، این است که وى استعداد آن را داشت، و تعبیر عرضه و حمل و امتناع، همه از باب تمثیل است ).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از امانت، عقلى است که ملاک تکلیف، مناط ثواب و عقاب است.)

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن قول (لا اله الا الله ) است ).

بعضى گفته اند: (مراد از آن اعضاى بدن، از چشم، گوش، دست، پا، عورت و زبان است، که بر آدمى واجب است این امانتها را حفظ نموده و جز در مواردى که خدا راضى است به کار نگیرد).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن امانتهاى مردم، و وفاى به عهد ایشان است ).

بعضى دیگر گفته اند: (مراد از آن معرفت خدا، و لوازم آن است،)

 

حضرت رضا علیه السلام در حدیثی  این امانت را عرضه ولایت بیان میفرمایند که به وقوع اموری در روز غدیر اشاره میفرماید :

1- عرضه ولایت بر اهل آسمانها و سبقت اهل آسمان هفتم در قبول آن و تزیین به عرش الهی(بعنوان جایزه سبقت در پذیرش ولایت).

2- قبول اهل آسمان چهارم و تزیین آن به بیت المعمور.

3-پذیرش ولایت آن حضرت از طرف آسمان دنیا و تزیین آن به ستارگان.

4- عرضه ولایت بر بقعه های زمین و سبقت مکه در پذیرش و زینت شدن آن به کعبه.

5- پذیرش ولایت آن حضرت از طرف زمین مدینه و زینت شدن آن به رسول اکرم.

6- قبول ولایت حضرت توسط زمین کوفه و زینت شدن آن به امیرالمؤمین علیه السلام.

7- عرضه ولایت بر کوهها و قبول سه کوه پیش از سایرین و ارزش پیدا کردن قطعات آن کوه (عقیق و فیروزه و یاقوت)

8- پذیرش ولایت توسط معادن طلا و نقره و ارزش پیدا کردن آنها در روی زمین.

9- عرضه ولایت بر آبها و گوارا شدن آبی که ولایت را پذیرفت .

10- عرضه ولایت بر نباتات و شیرین و خوش طعم شدن آنکه ولایت را پذیرفت.

11- عرضه ولایت بر پرندگان و خوش صدا شدن و فصیح شدن آنکه زودتر پذیرفت .

عوالم ج 3:15 ص 224

--------------------------------------------------------------

روز غدیر مناسبت های دیگری هم دارد:

1- روز قبولی توبه حضرت آدم  علیه السلام است.

2- روز وصایت  حضرت شیث فرزند و وصی جناب آدم علیهماالسلام است.

3- روز نجات حضرت ابراهیم علیه السلام از آتش است.

4- روز نصب جناب هارون توسط حضرت موسی علیهماالسلام است.

5-روز نصب جناب یوشع ابن نون بعنوان وصی حضرت موسی علیهماالسلام است.

6- روز آغاز پیامبری و وصایت حضرت ادریس است.

7- روز نصب وصایت جناب شمعون است توسط حضرت عیسی علیهماالسلام.

8-روز غلبه موسی علیه السلام بر ساحران.

9- روز برقراری برادری توسط رسول اکرم  میان مردم و معرفی امیرالمؤمنین علیهماالسلام بعنوان برادر خود

10- روز برطرف شدن غمها و قبولی اعمال شیعیان .

عوالم ج 15

--------------------------------------------------------------

از لطائف و مقدرات الهی این است که در روز 18 ذی الحجة عثمان کشته شد و مردم پس از 23 سال غصب خلافت دوباره به در خانه امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و در همین روز غدیر دوباره با امام بیعت کردند یعنی خلافت ظاهری حضرت بار دیگر مقارن با این روز شد.

بحار ج 31 ص 493

----------------------------------------------------------